Acreditació de català, nivells C1 i C2
La CIFALC (Comissió Interuniversitària de Formació
i Acreditació Lingüístiques de Catalunya)
Les universitats catalanes convoquen exàmens comuns de coneixements de llengua catalana, i per fer-ho es coordinen a través de la Comissió Interuniversitària de Formació i Acreditació Lingüístiques de Catalunya (CIFALC). El sistema de certificats de la CIFALC permet acreditar sis nivells de competència lingüística en català:
Certificats oficials de la CIFALC Equivalències amb el MECR Equivalències amb la SPL
Inicial A1 Inicial (A1)
Bàsic A2 Bàsic (A2)
Elemental B1 Elemental (B1)
Intermedi B2 Intermedi (B2)
Suficiència i Suficiència per al personal docent i investigador (PDI) C1 Suficiència (C1)
Superior C2 Superior (C2)
Llenguatge jurídic català - Llenguatge jurídic (J)
El sistema de certificats de coneixements generals de llengua catalana que expedeixen les universitats, en el marc de la CIFALC, està homologat per la Secretaria de Política Lingüística.
Normativa dels certificats de coneixements de llengua catalana
Els serveis lingüístics universitaris han desenvolupat una normativa interuniversitària a través de la Comissió Interuniversitària de Formació i Acreditació Lingüístiques de Catalunya (CIFALC) sobre els certificats de coneixements de llengua catalana que regula els nivells que ofereixen, les convocatòries d’exàmens, els requisits per presentar-se als exàmens, el període d’inscripcions, els aspectes relacionats amb la realització dels exàmens, la publicació dels resultats, la revisió d’exàmens i el lliurament de certificats corresponents en el si de cada universitat.
Destinataris i convocatòries
L’Escola d’Idiomes organtiza exàmens tant per a públic general com per a personal docent i investigador (PDI) de la comunitat universitària.
Actualtment, les convocatòries obertes són les següents:
Nivell C1
- 14 de juny de 2025
Inscripció online amb NIA
Inscripció online sense NIA
Nivell C2
- 14 de juny 2025
Inscripció online amb NIA
Inscripció online sense NIA
Examen de català, nivell C1 per a PDI
Estructura de l'examen
La finalitat de l’examen és avaluar si l’aprenent està capacitat per utilitzar la llengua catalana adequadament, de manera correcta, clara i fluida, fent un ús controlat d’estructures organitzatives, de mecanismes de cohesió i de recursos lingüístics en els àmbits social, professional i acadèmic.
Àrees | Percentatge de cada àrea | Temps |
---|---|---|
1. Comprensió escrita i expressió escrita | 30% | 90 minuts |
2. Comprensió oral i expressió escrita | 20% | 60 minuts (10 minuts d’àudio i 50 per fer la tasca aprox.) |
3. Coneixements gramaticals i lèxics | 25% | 45 minuts |
4. Expressió oral | 25% | 20 minuts (10 minuts de preparació i 10 d’examen) |
100% | 3 h 35 minuts |
Descripció de les àrees
ÀREA 1: Comprensió escrita i expressió escrita
Aquesta àrea consta d’una sola tasca:
– Elaboració d’un text amb una primera part expositiva (text descriptiu, explicatiu, instructiu) i una segona part valorativa (text argumentatiu), a partir de diferents estímuls. El text pot ser un correu electrònic formal, un article d’opinió, una entrada de blog o un text de presentació d’entre 325-350 paraules.
El tipus de text d’aquesta àrea no pot coincidir amb el tipus de text que es demana a l’àrea 2.
ÀREA 2: Comprensió oral i expressió escrita
Aquesta àrea consta també d’una sola tasca:
-Elaboració d’un text explicatiu, descriptiu o informatiu, d’entre 200-230 paraules, que pot ser una notícia, una entrada de blog o un correu electrònic formal, a partir d’un text oral, d’entre 3 minuts 30 segons i 4 minuts 30 segons, i d’un guió de suport per a l’elaboració de la tasca. El text oral s’escoltarà dues vegades.
El text que ha d’escriure l’examinand no pot coincidir amb el tipus de text que s’ha demanat a l’àrea 1.
ÀREA 3: Coneixements gramatials i lèxics
Aquesta àrea consta de cinc exercicis:
1. El primer exercici conté 20 ítems sobre aspectes de morfologia i sintaxi repartits en dos textos, en què l’examinand ha d’escollir i discriminar la resposta adequada al context entre tres opcions donades.
2. El segon exercici consisteix a completar 8 buits, inserits dins de frases, amb la forma adequada de la paraula que es dona entre parèntesis. El mot amb què s’ha d’emplenar el buit es pot obtenir per la flexió gramatical de la paraula de referència (adjectius, noms i verbs).
3. El tercer exercici consisteix a completar 8 buits amb la forma adequada de la paraula que es dona entre parèntesis dins d’un text. El mot amb què s’ha d’emplenar el buit s’obté per la derivació de la paraula de referència.
4. El quart exercici consisteix a buscar 6 mots dins d’un text que siguin sinònims de les paraules que es proposen en l’enunciat de l’exercici.
5. El cinquè exercici consisteix a escollir 8 frases fetes o locucions, entre 10 de proposades, per completar el significat de les 8 frases de què consta l’exercici.
ÀREA 4: Expressió oral
Aquesta àrea consta de dues tasques:
– A la primera, l’examinand ha d’escollir entre dues propostes i ha de fer una exposició oral adequada al registre, al gènere, a la finalitat i als destinataris determinats en l’enunciat de la tasca. La intervenció ha de contenir les 2 subtasques de què consta la situació (durada 5-7 minuts).
– A la segona, l’examinand ha de respondre dues preguntes imprevistes, formulades per l’examinador, relacionades amb la seva exposició oral (durada 3 minuts).
Per a la primera tasca l’examinand disposa de 10 minuts de preparació.
Valoració de l'examen
Les àrees 1, 2 i 3 es fan en un mateix dia amb una pausa de 30 minuts. A la primera part es fa l’àrea 1, comprensió escrita i expressió escrita. Després de la pausa es fa l’àrea 2, comprensió oral i expressió escrita, i l’àrea 3, coneixements gramaticals i lèxics. La primera part té una durada d’1 h 30 minuts, mentre que la segona part és d’1 h 45 minuts. En el cas de l’àrea 4, expressió oral, pot ser que es faci un altre dia.
1. Criteris d’avaluació
La valoració de l’examen es fa seguint els aspectes que es descriuen a cada àrea.
- Àrea 1. Comprensió escrita i expressió escrita
- Adequació (emissor, receptor, gènere, registre, objectiu comunicatiu, plagi, extensió)
- Construcció del discurs (estructura, idees, paràgrafs, cohesió: connectors i puntuació)
- Repertori lingüístic (riquesa lèxica, sinonímia)
- Domini de la norma (ortografia, morfosintaxi)
- Àrea 2. Comprensió oral i expressió escrita
- Capacitat de síntesi i adequació (rellevància de la informació, capacitat de síntesi, emissor, receptor, gènere, registre, objectiu comunicatiu, plagi, extensió)
- Construcció del discurs (estructura, idees, paràgrafs, cohesió: connectors i puntuació)
- Domini de la norma i repertori lingüístic (ortografia, morfosintaxi, lèxic)
- Àrea 3. Coneixements gramaticals i lèxics
- En aquesta àrea s’avalua la capacitat per demostrar el domini de l’ortografia, la morfosintaxi i el lèxic. S’hi avalua la morfologia nominal, verbal, els determinants, els adverbis, els pronoms, les preposicions, les conjuncions i la riquesa lèxica (derivació, sinonímia i frases fetes i locucions).
- Els tipus d’exercicis poden ser a partir de textos o frases soltes, amb espais buits per emplenar o d’opció múltiple.
- Àrea 4. Expressió oral
- Adequació (tasca 1) (objectiu comunicatiu, contextualització, rellevància de la informació, registre, durada)
- Interacció (tasca 2) (contextualització, rellevància de la informació, registre, durada)
- Construcció del discurs (tasca 1 i 2) (estructura, idees, cohesió)
- Domini de la norma i repertori lingüístic (tasca 1 i 2) (lèxic, morfosintaxi, fonètica)
2. Puntuació
Àrees | Exercicis | Puntuació | Temps |
---|---|---|---|
1. Comprensió escrita i expressió escrita | Redactar un text amb una primera part expositiva (text descriptiu, explicatiu, instructiu) i una segona part valorativa (text argumentatiu), a partir de diferents estímuls. El text pot ser un correu electrònic formal, un article d’opinió, una entrada de blog o un text de presentació | 30 punts | 90 minuts |
2. Comprensió oral i expressió escrita | Escoltar un text dues vegades i, amb l’ajuda d’un guió de suport, redactar un text explicatiu, descriptiu o informatiu (notícia, entrada de blog o correu electrònic formal) | 20 punts | 60 minuts |
3. Coneixements gramaticals i lèxics | 1. Seleccionar l’opció correcta en aspectes de morfologia i sintaxi que apareixen en textos escrits. | 20 ítems × 0,5 punts | 45 minuts |
2. Completar els buits amb la forma adequada de la paraula que es dona entre parèntesis dins de 8 frases. El mot s’ha d’obtenir per la flexió gramatical de la paraula de referència. | 8 ítems × 0,5 punts | ||
3. Completar els buits amb la forma adequada de la paraula que es dona entre parèntesis dins d’un text. El mot s’ha d’obtenir per la derivació de la paraula de referència. | 8 ítems × 0,5 punts | ||
4. Buscar mots dins d’un text que siguin sinònims de les paraules que es proposen. | 6 ítems × 0,5 punts | ||
5. Escollir frases fetes o locucions per completar el significat de les 8 frases en què cal inserir-les. | 8 ítems × 0,5 punts | ||
4. Expressió oral | 1. Fer l’exposició oral d’una situació comunicativa, escollida entre dues opcions. | 25 punts | 10 minuts de preparació (tasca 1) + 10 minuts de prova, aprox. |
2. Respondre unes preguntes sobre el tema de l’exposició oral per ampliar informació, matisar-la o donar el punt de vista sobre el tema. | Sense preparació (tasca 2) | ||
Model d'examen
Nivell de suficiència per al PDI (C1) (a partir de febrer de 2022)
Examen de català, nivell C2
Estructura de l'examen
La finalitat de l’examen és avaluar si l’aprenent està capacitat per utilitzar la llengua catalana adequadament amb espontaneïtat, fluïdesa, precisió, correcció i distingint matisos subtils de significat en els àmbits públic, educatiu i professional i en situacions formals i complexes.
L’examen està dividit en quatre àrees: comprensió escrita i expressió escrita, comprensió oral i expressió escrita, coneixements gramaticals i lèxics, i comprensió escrita i expressió oral.
Àrees | Percentatge de cada àrea en relació amb el total del l’examen | Temps |
1. Comprensió escrita i expressió escrita | 30% | 90 minuts |
2. Comprensió oral i expressió escrita | 20% | 75 minuts |
3. Coneixements gramaticals i lèxics | 25% | 45 minuts |
4. Comprensió escrita i expressió oral | 25% | 70 minuts |
100% | 4h 10 minuts |
Descripció de les àrees
ÀREA 1: Comprensió escrita i expressió escrita
Aquesta àrea consta d’una sola tasca:
– Elaboració d’un text explicatiu/descriptiu i argumentatiu, que pot ser una crítica, un editorial, un article d’opinió o un correu electrònic formal amb document adjunt valoratiu, d’entre 400 i 450 paraules.
ÀREA 2: Comprensió oral i expressió escrita
Aquesta àrea consta també d’una sola tasca:
– Elaboració d’un text escrit d’entre 250 i 300 paraules, que pot ser una notícia, un correu electrònic o una publicació en un entorn virtual (entrada en un blog, informació al web, apunt, etc.), a partir d’un text oral d’entre 8 i 10 minuts de durada. El text oral s’escoltarà dues vegades.
ÀREA 3: Coneixements gramaticals i lèxics
Aquesta àrea consta de quatre exercicis:
1. El primer exercici consta de 25 ítems sobre aspectes de morfologia, sintaxi i lèxic repartits entre 2 i 4 textos, en què l’examinand ha d’escollir i discriminar la resposta adequada al context entre tres opcions donades.
2. El segon exercici consisteix a completar 10 buits amb la forma adequada de la paraula que es dona entre parèntesis dins d’un text. El mot amb què s’ha d’emplenar el buit es pot obtenir per la flexió gramatical o per derivació de la paraula de referència (adjectius, noms i verbs).
3. En el tercer exercici, l’examinand ha de completar 10 buits amb un o dos mots per completar la frase feta o locució que es demana.
4. Aquest exercici té dues variants: pot ser una activitat de completar 5 buits d’un text amb el mot sinònim més precís i adequat al context de la forma que es dona entre parèntesis. L’altra opció pot ser escollir entre 3 opcions el sinònim més precís i adequat al context de la paraula destacada en una frase.
ÀREA 4: Comprensió escrita i expressió oral
Aquesta àrea consta de dues tasques:
– Part monologada. Una presentació formal, que pot ser un text de presentació, el parlament d’una inauguració o cloenda d’un esdeveniment, la intervenció en un debat o en una roda de premsa, l’exposició dels resultats d’una recerca, etc., de 5 a 7 minuts de durada.
– Interacció. Una interacció amb els examinadors sobre el tema desenvolupat en la part monologada per ampliar informació, matisar-la o donar-ne el punt de vista, de 2 a 3 minuts de durada.
Per a la primera tasca l’examinand disposa de 10 minuts de preparació.
Valoració de l'examen
L’examen se supera si s’obté un mínim de 65 punts del total de l’examen (100 punts). No hi ha cap àrea eliminatòria.
Les àrees 1, 2 i 3 es fan en un mateix dia amb una pausa de 30 minuts entre l’àrea 1 i les àrees 2 i 3. L’àrea 4, comprensió escrita i expressió oral, pot ser que es faci un altre dia.
1. Criteris d’avaluació
La valoració de l’examen es fa seguint els aspectes que es descriuen a cada àrea.
- Àrea 1. Comprensió escrita i expressió escrita
- Adequació (emissor, receptor, gènere, registre, objectiu comunicatiu, plagi, extensió)
- Construcció del discurs (eestructura, idees, paràgrafs, cohesió: connectors, puntuació)
- Repertori lingüístic (lèxic, sintaxi, recursos retòrics)
- Domini de la norma (ortografia, morfosintaxi, lèxic)
- Àrea 2. Comprensió oral i expressió escrita
- Capacitat de síntesi i adequació (rellevància de la informació, capacitat de síntesi, emissor, receptor, gènere, registre, objectiu comunicatiu, plagi, extensió)
- Construcció del discurs (estructura, idees, paràgrafs, cohesió: connectors i puntuació)
- Repertori lingüístic (lèxic, sintaxi, recursos retòrics)
- Domini de la norma i repertori lingüístic (ortografia, morfosintaxi, lèxic)
- Àrea 3. Coneixements gramaticals i lèxics
- En aquesta àrea s’avalua la capacitat per demostrar el domini de l’ortografia, la morfosintaxi i el lèxic. S’hi avalua l’ortografia, la morfologia nominal, la morfologia verbal, els pronoms, les preposicions i les conjuncions.
- També s’avalua la derivació, la precisió lèxica, les frases fetes i la correcció en altres exercicis.
- Els tipus d’exercicis poden ser a partir de textos o frases soltes, amb espais buits per emplenar o d’opció múltiple.
- Àrea 4. Comprensió escrita i expressió oral
- Adequació (objectiu comunicatiu, contextualització, rellevància de la informació, registre, durada)
- Construcció del discurs (estructura, idees, cohesió)
- Domini de la norma i repertori lingüístic (morfosintàctic, lèxic, repertori fonètic)
2. Puntuació
Àrees | Exercicis | Puntuació | Temps |
---|---|---|---|
1. Comprensió escrita i expressió escrita | 1. Redactar un text d’àmbit universitari de formalitat elevada | 30 punts | 90 minuts |
2. Comprensió oral i expressió escrita | 1. Escoltar un text i saber extreure’n la informació més important per produir un nou text escrit. | 20 punts | 75 minuts |
3. Coneixements gramaticals i lèxics | 1. Seleccionar l’opció correcta en aspectes de lèxic, sintaxi, morfologia que apareixen en els textos | 25 ítems × 0,5 punts | 45 minuts |
2. Completar els buits amb la forma adequada de la paraula que es dona entre parèntesis dins de 8 frases. El mot s’ha d’obtenir per la flexió gramatical de la paraula de referència. | 10 ítems × 0,5 punts | ||
3. Completar els buits amb un o dos mots per finalitzar la frase feta o la locució que es demana. | 10 ítems × 0,5 punts | ||
4. Completar els buits amb el mot sinònim més precís i adequat al context de la forma que es dóna entre parèntesis. O escollir entre tres opcions un sinònim més precís i adequat al context de la paraula destacada en una frase. | 5 ítems × 0,5 punts | ||
4. Comprensió escrita i expressió oral | Elaborar na presentació formal (part monologada) i respondre unes preguntes per tal d’ampliar la informació, matisar-la o donar el punt de vista sobre el tema desenvolupat a la part monologada. | 25 punts | 40 minuts |